Les 1

De
aanhouder
wint.

play
ondertiteling aan

Les 1

De aanhouder wint.

Achtergrond Afbeelding 1 Achtergrond Afbeelding 2 Achtergrond Afbeelding 3 Achtergrond Afbeelding 4 Achtergrond Afbeelding 5 Achtergrond Afbeelding 6

Porsche 959.

Het circuit is heilig voor ons. Door daar voor het hoogst haalbare te gaan, maken we ook onze staatmodellen beter. Maar in de autosport is er meer dan alleen het circuit. Daarom richtten we onze pijlen in 1983 op het wereldkampioenschap rally.

De Porsche 959 in Paris-Dakar met coureurs René Metge en Dominique Lemoyne
1986: De Porsche 959 in Paris-Dakar met coureurs René Metge en Dominique Lemoyne.

Begin jaren ’80 was de Group B de absolute topklasse in het WK Rally. Hier golden nauwelijks technische of aerodynamische restricties, vrijwel alles was toegestaan. Daardoor was Group B een technologische speeltuin met indrukwekkend ogende, extreem snelle auto’s.

Pure innovatie, serieuze tegenslagen.

In Group B waren veel grote fabrikanten actief, de ideale omgeving dus om de competitie aan te gaan. In 1983 presenteerde Porsche het Gruppe B studiemodel en in 1984 kondigde het aan te debuteren in hoogste klasse van het WK Rally. Net als andere merken moest Porsche daarbij aan een belangrijke voorwaarde voldoen: 200 straatauto’s bouwen. Oftewel: de rallyauto, maar dan met kenteken. Die auto zou de naam 959 krijgen en de introductie stond voor 1984 gepland.

Het Rothmans team met de Porsche 959 in Paris-Dakar De Porsche 911 SC in Group B

1984: De Porsche 911 SC in Group B. (links)
1986: Het Rothmans team met de Porsche 959 in Paris-Dakar. (rechts)

In Group B kon Porsche op technologisch gebied ‘volle bak’ gaan. Dat betekende bijvoorbeeld dat de nieuwe rallyauto net als de straatversie een motor met twee turbo’s zou krijgen, vierwielaandrijving en een revolutionair, elektronisch aangestuurd onderstel. Het combineren van deze technologieën bleek een serieuze uitdaging. Daardoor duurde de ontwikkeling van de 959 veel langer dan verwacht.

De Porsche 959 in Paris-Dakar Het Rothmans team met de Porsche 959 in Paris-Dakar

1986: Het Rothmans team met de Porsche 959 in Paris-Dakar.

In 1985 volgde een nog serieuzere tegenslag. De internationale autosportfederatie besloot dat het over en uit was met Group B. Diverse zware ongevallen hadden duidelijk gemaakt dat de Group B te gevaarlijk was voor zowel coureurs als publiek.

Lost in the desert.

Dus stond er een wonder van technologie, dat niet volgens plan inzetbaar was. De 959 had direct een museumstuk kunnen worden, maar in plaats daarvan zocht Porsche naar andere wegen. Zo kwamen woestijnrally’s als de 13.000 km lange Parijs-Dakar in beeld.

De Porsche 959 in Paris-Dakar
1986: De Porsche 959 in Paris-Dakar.

Hier was het toegestaan om aan de start te komen met experimentele auto’s of prototypes. Daarmee vond Porsche ook letterlijk het perfecte terrein om alle nieuwe technologieën tot op het bot te beproeven. 1985 was een leerjaar. In Parijs-Dakar crashten twee auto’s en één viel uit met technische problemen. Ofwel: ‘lost in the desert’. Maar in 1986 behaalde de 959 de eerste en de tweede plaats in de loodzware langeafstandsrally. Zeker voor een model dat oorspronkelijk niet voor dit doel ontwikkeld was, een unieke prestatie.

’s Werelds eerste supercar.

Ook in andere langeafstandsrally’s bewees de 959 zijn snelheid en betrouwbaarheid. En omdat het circuit heilig is voor Porsche, werd er ook een raceversie ontwikkeld. Deze kreeg de naam 961 en debuteerde bij de 24 uur van Le Mans in 1986. De 961 was de eerste vierwielaangedreven raceauto die bij deze legendarische race aan de start kwam. Met een zevende plaats in de overall-klassering hoefde hij alleen 6 Porsche bolides uit de toenmalige koningsklasse (Group C) voor zich te dulden.

De Porsche 961 op Le Mans Productieversie van de Porsche 959
De drie Porsche 959’s in Paris-Dakar
De Porsche 961 op Le Mans
Productieversie van de Porsche 959
De drie Porsche 959’s in Paris-Dakar

1986: Productieversie van de Porsche 959. De Porsche 961 op Le Mans. (links)
1986: De Porsche 961 op Le Mans. Productieversie van de Porsche 959. (rechtsboven)
1986: De drie Porsche 959’s in Paris-Dakar. (rechtsonder)

Na de successen in de woestijn en op het circuit was de tijd rijp voor de productieversie van de 959… Er werden in totaal 292 exemplaren gebouwd. Alle eigenaren wisten zich verzekerd van een auto die met recht onder de meest extreme omstandigheden was getest en beproefd. Met zijn zescilinder boxermotor met twee turbo’s en 450 pk, vierwielaandrijving en het elektronisch aangestuurde onderstel was de 959 ’s werelds eerste supercar. Maar het belangrijkste: alle technologieën die in de 959 debuteerden, zijn doorgestroomd naar andere Porsche modellen. De 959 heeft elke Porsche beter gemaakt.

De
aanhouder
wint.