Les 2

Grote
veranderingen
beginnen met
weerstand.

play
ondertiteling aan

Les 2

Grote veranderingenbeginnen met weerstand.

Achtergrond Afbeelding 1 Achtergrond Afbeelding 2 Achtergrond Afbeelding 3 Achtergrond Afbeelding 4 Achtergrond Afbeelding 5 Achtergrond Afbeelding 6

IndyCar Series.

In 1980 wilden we een oude droom realiseren: racen in de Amerikaanse IndyCar Series. Dat werd een weg van vallen en opstaan. Of, op zijn Amerikaans: a bumpy ride.

Porsche IndyCar coureur Danny Ongais
1980: Porsche IndyCar coureur Danny Ongais.

De IndyCar Series waren ook al in de jaren 80 de Amerikaanse tegenhanger van de Europees georiënteerde Formule 1. Porsche zag daar een uitdaging in en waagde in 1980 een eerste poging. Porsche ging een samenwerking aan met Interscope Racing en leverde de zescilinder twin-turbo boxermotor uit de 935.

Porsche IndyCar opbouw van type 2708 Porsche IndyCar type 2708 pre-season foto
Zescilinder twin-turbo boxermotor
Porsche IndyCar opbouw van type 2708
Porsche IndyCar type 2708 pre-season foto
Zescilinder twin-turbo boxermotor

1980: Porsche IndyCar type 2708 pre-season foto. Porsche IndyCar opbouw van type 2708. (links)
1980: Porsche IndyCar opbouw van type 2708. Porsche IndyCar type 2708 pre-season foto. (rechtsboven)
1980: Zescilinder twin-turbo boxermotor. (rechtsonder)

Deze motor was betrouwbaar en sterk. Dat maakte de concurrentie nerveus. De concurrerende teams beriepen zich op de racereglementen om het vermogen van deze motor te beperken. Met succes. Porsche werd gedwongen een minder sterke en dus niet-competitieve motor te gebruiken. Dat maakte deelname zinloos. Daarom besloot Porsche zich terug te trekken.

Drama.

In 1987 was Porsche klaar voor een hernieuwde entree. Hoewel: de speciaal voor IndyCar ontwikkelde V8 turbomotor bleek simpelweg niet krachtig genoeg. Daar kwamen bovendien problemen met chassis en aerodynamica bij. Het seizoen was een drama.

Porsche IndyCar coureur Teo Fabi Porsche IndyCar type 89P coureur Teo Fabi in Mid-Ohio

1989: Porsche IndyCar coureur Teo Fabi. (links)
1989: Porsche IndyCar type 89P coureur Teo Fabi in Mid-Ohio. (rechts)

In 1988 werd de weg omhoog voorzichtig ingezet. In 1989 behaalde Teo Fabi op het circuit van Mid-Ohio zelfs de eerste IndyCar-overwinning voor Porsche. In dat seizoen werd de Porsche motor beschouwd als een van de betere en misschien wel beste van het veld.

De pannenkoek.

Toen werd het 1990. Porsche verbaasde vriend en (vooral) vijand met de radicale 2708 90P. Dankzij zijn lage, gestroomlijnde vorm kreeg de bolide al snel de bijnaam Pannenkoek. Bovendien was dit een pannenkoek met een ingenieuze verrassing. Zijn chassis was namelijk van carbon oftewel koolstofvezel, een uitermate licht en toch sterk materiaal.

Porsche IndyCar type 90P coureur John Andretti in Indianapolis 500 Originele Porsche poster IndyCar overwinning Mid-Ohio

1990: Porsche IndyCar type 90P coureur John Andretti in Indianapolis 500. (links)
1989: Originele Porsche poster IndyCar overwinning Mid-Ohio. (rechts)

Concurrerende teams, die gebruikmaakten van een (traditioneel) aluminium chassis, zagen de bui al hangen: deze spectaculaire bolide had alles in zich om een serieuze bedreiging te worden. Onder druk van die teams verklaarde de raceorganisatie deze innovatieve Porsche als onveilig. Porsche voelde zich verraden en besloot de IndyCar Series achter zich te laten.

Porsche voelde zich verraden en besloot de IndyCar Series achter zich te laten.

Porsche IndyCar type 90P coureur Teo Fabi Carbon fiber

1990: Porsche IndyCar type 90P coureur Teo Fabi. (links)
Carbon fiber. (rechts)

Al snel na het vertrek van Porsche bleek dat lichtgewicht carbon chassis’ veel veiliger zijn dan aluminium exemplaren. Daardoor zijn ze al jaren de standaard in de topklasses van de internationale racerij. Ook in de IndyCar.

Grote
veranderingen
beginnen met
weerstand.