Les 3

Zonder falen
geen slagen.

play
ondertiteling aan

Les 3

Zonder falen geen slagen.

Achtergrond Afbeelding 1 Achtergrond Afbeelding 2 Achtergrond Afbeelding 3 Achtergrond Afbeelding 7 Achtergrond Afbeelding 4 Achtergrond Afbeelding 5 Achtergrond Afbeelding 6

Gijs van Lennep.

Op 1 mei 1967 staat de ‘1000 kilometer van Spa’ op het programma. Namens Racing Team Holland zijn Gijs van Lennep en Ben Pon ingeschreven met een oranje Porsche 906 Carrera 6. In de laatste minuten van de training laat Van Lennep nog een wijziging uitvoeren. Hij gaat de baan weer op. Dan gaat het gruwelijk mis.

De Porsche 906 met coureurs Ben Pon, Gijs van Lennep en Georg Loos
1966:
De Porsche 906 met coureurs Ben Pon, Gijs van Lennep en Georg Loos.

De jonge Gijs van Lennep (25) is gretig in de voorbereiding van de 1000 kilometer van Spa. In het laatste gedeelte van de trainingen laat hij de monteurs nog een wijziging aan de stabilisator achter doorvoeren. Hij verwacht dat de Porsche 906 Carrera 6 daardoor beter zal presteren. Na de werkzaamheden zetten de monteurs de motorkap weer vast met de ‘skiklemmen’ op het dak. Van Lennep rijdt de pits uit.

Ben Pon, Gijs van Lennep en David van Lennep op Spa De Porsche 906 KH nr. 55 bij de 1000 km van Spa coureurs Gijs en David van Lennep

1967: Ben Pon, Gijs van Lennep en David van Lennep op Spa. (links)
1966: De Porsche 906 KH nr. 55 bij de 1000 km van Spa coureurs Gijs en David van Lennep. (rechts)

Vliegen, stuiteren, rollen.

Even later nadert Gijs de Les Combes bocht. Hij heeft net overgeschakeld van vier naar vijf. De snelheid bedraagt zo’n 230 km/u. Opeens schiet de motorkap achter hem los. De wind slaat eronder. Van het ene op het andere moment is de 906 met startnummer 51 een ongeleid projectiel. Gijs: “In die tijd waren er nog geen vangrails. De auto vloog van de baan, stuiterde van het talud en begon tussen de bomen door te rollen. Door de luchtdruk verloor ik mijn broek en mijn schoenen. Ik ben zelf uit de auto geslingerd, sportwagens in deze klasse hadden destijds nog geen veiligheidsriemen. Ze hebben me letterlijk uit de sloot gevist.”

De auto vloog van de baan, stuiterde van het talud en begon tussen de bomen door te rollen.

Porsche 906 crash op Spa Francorchamps Porsche 906 crash op Spa Francorchamps
De overwinning van Gijs van Lennep op Circuit Zandvoort in
Porsche 906 crash op Spa Francorchamps
Porsche 906 crash op Spa Francorchamps 2
De overwinning van Gijs van Lennep op Circuit Zandvoort in

1967: Porsche 906 crash op Spa Francorchamps. (links)
1969: De overwinning van Gijs van Lennep op Circuit Zandvoort in. (rechts)
1967: Porsche 906 crash op Spa Francorchamps.

Teamgenoot Ben Pon hoort van de crash en stapt direct bij de hulpdiensten in de auto. Gijs vervolgt: “Ik weet niets meer van het ongeluk, maar blijkbaar heb ik wel gezegd dat ik mijn stalen horloge kwijt was. Die was door de klap natuurlijk gebroken. Toen is Ben nog op zoek gegaan naar mijn horloge. Hij heeft hem nog gevonden ook. Daar was ik blij mee, want ik had hem voor mijn verloving gekregen van Jenny, mijn aanstaande. Zelf ben ik er goed vanaf gekomen. Ik had alleen wat zand achter mijn ogen en een gebroken vinger. Na wat spoelen en een spalkje was het klaar.”

Gijs van Lennep is de eerste Nederlander die de 24 uur van Le Mans wint met de Porsche 917
1971: Gijs van Lennep is de eerste Nederlander die de 24 uur van Le Mans wint met de Porsche 917.

Geleende tijd.

Gijs heeft niet het idee dat zijn mentaliteit door de crash op Spa is veranderd: “Ik was jong en stond aan het begin van mijn carrière. Teamgenoot Ben zei dat ik ver had kunnen komen in de Formule 1 als deze crash niet had plaatsgevonden. Zelf denk ik niet dat de crash mijn race-instelling heeft veranderd. Wel heb ik me altijd gerealiseerd dat ik na de klap op Spa in geleende tijd leefde. Maar daarin behaalde ik wel mijn grootste successen.

De overwinning van Gijs van Lennep in de Targa Florio met de Porsche 911 RSR De eerste plaats voor Gijs van Lennep en Jacky Ickx op Le Mans met de Porsche 936

1973: De overwinning van Gijs van Lennep in de Targa Florio met de Porsche 911 RSR. (links)
1976: De eerste plaats voor Gijs van Lennep en Jacky Ickx op Le Mans met de Porsche 936. (rechts)

In 1971 won ik met Helmut Marko in een Porsche 917 de 24 uur van Le Mans. Daarbij hebben we een afstandsrecord neergezet dat zelfs tot 2010 is blijven staan. Een week na de overwinning in Le Mans debuteerde ik tijdens de Grand Prix van Nederland op Zandvoort in de Formule 1. In de regenrace behaalde ik een achtste plaats en liet daarbij grootheden als Graham Hill, Jackie Stewart en Denny Hulme achter me.

Portretfoto van Gijs van Lennep
2015: Portretfoto van Gijs van Lennep

In 1972 werd ik kampioen in de Formule 5000. 1973 was een goed jaar. In mei behaalde ik bij de laatste editie van de legendarische Targa Florio-straatrace op Sicilië een van mijn mooiste overwinningen en twee maanden later reed ik een Williams naar de zesde plaats bij de Nederlandse Grand Prix. Daarmee was mijn eerste WK-punt in de Formule 1 binnen. Bij mijn laatste Formule 1-race in 1975 op de Nürburgring verdubbelde ik die score door ook hier een zesde plaats te behalen. Dat terwijl ik vanaf de 24ste plek was gestart. De afsluiting van mijn racecarrière was er een die er mocht zijn. Bij de 24 uur van Le Mans in 1976 reed ik samen met teamgenoot Jacky Ickx in een Porsche 936 naar de eerste plaats. Door deze en andere successen ben ik in 1999 uitgeroepen tot ‘Beste Nederlandse allround autocoureur van de Eeuw’.

Mijn geleende tijd is goed besteed.”

Bekijk hier het interview met Gijs van Lennep over de crash op Spa:

play

Zonder falen
geen slagen.